Innledning: Hva er Kopping terapi?

«En gammel medisinsk teknikk som benytter undertrykk/vakum lokalt på huden for først å samle blod, etterfulgt av overfladiske små hudsnitt og igjen vakum for da å trekke ut liten mengde blod fra huden». Vakum kombinert med kontrollert blodtapping, er foreslått å ha virkning på ulike helbredende prosesser og forsvarsmekanismer i kroppen.

Kopping terapi kan grovt deles inn i to typer, tørr og våt kopping. I tørr kopping terapi er det stimulering av huden kun ved sug uten tapping av blod.Våt Kopping terapi derimot innebærer tapping av liten mengde blod.

Historisk har Kopping terapi blitt brukt som en medisinsk behandlingsmetode over hele verden, spesielt i Asia, Midtøsten og Europa. For tusenvis av år siden de gamle kineserne, egypterne og araberne brukte kopping terapi som en form for konvensjonell medisin. I Europa er det antatt at praksisen dateres tilbake til bronsealderen og frem til begynnelsen av avansert kirurgi, var kopping en del av rutinemessig medisinsk praksis av leger i Storbritannia, Frankrike, Tyskland og USA. I store deler av Sør-Øst Asia (Kina, Japan og Korea),er kopping terapi fortsatt praktisert av leger fra både vestlig medisinsk og tradisjonell medisinsk bakgrunn.

Hvordan virker det?

Virkningsmekanismer av Kopping terapi er ganske kompliserte. De 3 viktigste stadiene av prosedyren hver stimulerer andre reflekser, immunologiske, nevro-endokrine og hematologiske prosesser i kroppen.

Den første suge starter en prosess som kalles lokal hyperemi (økt blodstrøm lokalt), og initierer cellesignalisering som stimulerer hudceller til å migrere og differensiere. Denne cellulær aktiviteten antas å stimulere endokrine celler til å modulere den lokale og sentrale endokrin aktiviteten.Små snitt i huden initierer immunsystem aktivering og modulering. Blodtapping på slutten fjerner stoffer fra kroppen som kan være sykdoms fremkallende patogener eller giftige tungmetaller.

Hva innebærer prosedyren?

1. Når legen har bestemt behandlingsområdet, vil det først være desinfisert.
  2. Deretter plasseres en sterilisert engangskopp mot huden med mild til moderat vakum ved bruk av en manuell pumpe. Koppen skal sitte på i 2- 3 minutter. Vi bruker engangskopper av høy kvalitet for å minimalisere infeksjonsfare.
  3. Små overfladiske snitt (kutt) vil bli lagd på huden ved hjelp av en lansett eller lignende. Antall snitt vil variere avhengig av størrelsen på koppen og området under behandlingen.
  4. Deretter plasseres en sterilisert kopp igjen over samme området, og en liten mengde av blod kan bli sugd ut.Koppen skal igjen sitte på i 2-3 minutter.
  5. Behandlingsområdet blir så påsmørt med en antiseptisk sårkrem og steril kompress som skal sitte på i 24 timer.

Hvilke tilstander er Kopping terapi nyttig for?

Basert på forskning og tusenvis av år med klinisk erfaring, har Kopping terapi blitt anbefalt for å være nyttig for følgende tilstander:

• Smertetilstander, for eksempel:  fibromyalgi, slitasjegikt, hodepine, muskelspenninger, rygg og nakkesmerter.
  • Inflammatoriske tilstander, for eksempel: Rheumatoid artritt, inflammatorisk tarmsykdom, astma.
  • Endokrine sykdommer, for eksempel: Type 2 diabetes, PCOS, mannlig infertilitet.
  • Nevrologiske lidelser, for eksempel: Migrene, herpes zoster/helvetes ild, polynevropati, irritabel tarm.
  • Dermatologiske og auto-immune sykdommer, for eksempel:  Akne, eksem, psoriasis.
  • Psyko-somatiske sykdommer, for eksempel:  Kronisk tretthet/utmattelse, nedstemthet.

Hvor mange kopper, hvor mye blod og hvor mange behandlinger er nødvendig for effektiv behandling?

• Legen vil først gjennomføre en innledende medisinsk konsultasjon og undersøkelse
  • Avhengig av diagnosen, vil legen bestemme behandlingsområdet og antall kopper som skal brukes
  • Antall behandlinger varierer fra pasient til pasient, 3-4 behandlinger er vanligvis normen. Legen vil da revurdere/evaluere effekten og deretter enten fortsette eller avslutte behandlingen i samråd med deg. Ved god respons på behandlingen økes intervall mellom behandlinger slik at det til slutt er kun behov for vedlikeholdsbehandling 1-2 ganger i året.
  • Mengden av blod som blir tappet varierer. Det er INGEN sammenheng mellom behandlingseffekt og mengde blod som blir tappet.
  • Under hver timen behandles  vanligvis kun en region dvs. enten rygg, bena eller føttene. Hvis det er flere kroppsdeler som trenger behandling så kan det gjøres over flere planlagte timer.

Er det trygt og/eller er det noen bivirkninger?

Når den utføres av en sertifisert helsepersonell, er Kopping terapi en veldig trygg prosedyre. Det er en mindre invasiv prosedyre. Derfor må det tas forhåndsregler for å sikre at prosedyren er alltid en ren/steril prosedyre og desinfisert engangsutstyr av høy kvalitet blir brukt til alle tider.

Som ved blodprøvetaking/tapping prosedyrer hos legen eller på sykehuset kan pasienter oppleve følgende:

• Noen pasienter kan føle ørhet eller en svak nærbesvimelse opplevelse(vaso-vagal synkope).
  • Det kan være ubehag på grunn av snittene, men en krem med lokalbedøvelse kan påføres for mere sensitive pasienter
  • Sårinfeksjon er en risiko, men skjer bare i svært sjeldne tilfeller. Pasienter med visse tilstander, f.eks diabetes er kanskje mer disponerte for sårinfeksjoner. Risikoen blir minimalisert ved steril prosedyre og god sårbehandling etter inngrepet
  • Sår tilheling varierer fra person til person. Det kan ta opptil en uke for sårene til å gro helt avhengig av hudtype.De fleste blir tilhelet i løpet av 3-4 døgn.
  • Pasienter med risiko for keloid / hypertrofiske arr vil bli informert i forkant av inngrepet. Igjen er denne en sjelden risiko og legen vil informere på forhånd om dette.
  • Vi utfører ikke kopping terapi på gravide, barn < 16 år, pasienter med blødningsforstyrrelser , kreft pasienter med pågående cellegift behandling, pasienter med uavklarte tilstander og ved akutte sykdommer.

Er det noen spesielle krav før eller etter Kopping terapi-prosedyren?

Før Kopping terapi anbefales det å:

• Ha en tom mage  dvs. ikke spise eller drikke noe i ca 2-3 timer før behandlingen.Det er ikke behov for å faste hele dagen.
  • Blodfortynnende medisiner anbefales å ta samme dag ETTER behandlingen.Du kan ta andre medisiner som normalt før kopping terapi.
  • Hvis du har eller har hatt smittsomme infeksjonssykdommer som hepatitt og HIV , ber vi deg om å informere oss på forhånd.
  • Informer legen hvis du har noen kjente allergier.

Etter Kopping terapi anbefales det å;

• Spise eller drikke så snart som mulig.
  • Unngå å spise et tungt måltid for 1 døgn for å tillate bedre helbredelse og effekt (unngå meieriprodukter eller rødt kjøtt). Hvitt kjøtt og fisk er greit, så er grønnsaker og frukt.
  • Du kan gå tilbake på jobb som vanlig umiddelbart etter Kopping terapi.
  • Ikke dusje eller fjerne bandasjene innen 24 timer etter prosedyren.
  • Unngå tunge fysiske aktiviteter eller idrett i 2 dager etter Kopping terapi.
  • Unngå svømming eller offentlige bad osv. i ca 4-5 dager etter Kopping terapi.

Merk: Selv om det er svært lite sannsynlig, hvis du blir akutt uvel eller utvikler feber etter kopping terapi, må du kontakte oss , din fastlege eller oppsøke legevakt umiddelbart.

Vitenskapelige artikler om kopping :

Noen av vitenskapelige artikler og kliniske studier om effekt av kopping kan du lese her :